O stereotypech se Å™Ãká, že jsou stereotypy z nÄ›jakého důvodu. A jednÃm z nich jsou i kÅ™iÄÃcà dÄ›ti v obchodech. S nimi se setkal alespoň jednou snad každý z nás, a rozhodnÄ› to nenà pÅ™Ãjemná zkuÅ¡enost. Je vÅ¡ak dobré zamyslet se nad tÃm, co dÄ›ti k tomuto chovánà vede.
Â
VÄ›tÅ¡ina z nás samozÅ™ejmÄ› Å™ekne, že se jedná o pouhou rozmazlenost, kdy si dÃtÄ› tÃmto způsobem nÄ›co vynucuje. OvÅ¡em ukazuje se, že tak tomu prakticky nikdy nenÃ. DÃtÄ› totiž vede k tomuto chovánà ani tak touha nÄ›co zÃskat, nýbrž nÄ›co zcela jiného.
Â
Â
VÄ›tÅ¡inou zapomÃnáme, že dÄ›ti, zvláštÄ› ty malé, jsou jeÅ¡tÄ› ve vývoji. To mimo jiné znamená, že jsou také mnohem citlivÄ›jšà na podnÄ›ty. NavÃc nedovedou tak dobÅ™e zpracovávat emoce, a snadno se v nich ztratÃ. Když to spojÃme dohromady, máme v obchodÄ› recept na katastrofu.
Â
MusÃme se totiž podÃvat, jak vypadá obchod z pohledu dÃtÄ›te. To zde vÄ›tÅ¡inou ani nechce být. Jsou zde jasná svÄ›tla, kÅ™iklavé nápisy a barvy, neustále hraje hudba, o spoustÄ› lidà ani nemluvÄ›. Nelze se tedy divit, že toho může být na dÃtÄ› moc, zvláštÄ› když se k tomu pÅ™idá napÅ™Ãklad únava.
Â
Â
Problém je, že takto malé dÄ›ti své emoce jeÅ¡tÄ› neumà dobÅ™e vyjádÅ™it slovy a dát je najevo „spoleÄensky pÅ™ijatelným“ způsobem. Nezbude jim tedy nic jiného, než je vyventilovat jedinou možnou cestou, která jim jeÅ¡tÄ› zbývá – hlasitým kÅ™ikem a tÃm, že se v podstatÄ› „zaseknou“.
Â
Co s tÃm tedy můžeme udÄ›lat? PÅ™ednÄ› nebrat malé dÄ›ti do obchodů, zvláštÄ› pokud jsou již ponÄ›kud unavené, pokud to tedy nenà absolutnÄ› nutné. ZvláštÄ› pak ne do obrovských hypermarketů, kde strávÃme i vÃce než hodinu.
Â
Pokud nám dÃtÄ› zaÄne v obchodÄ› kÅ™iÄet a vztekat se, rozhodnÄ› nenà na mÃstÄ› jej trestat. Mnohem lepšà je vzÃt jej nÄ›kam do klidnÄ›jÅ¡Ãho prostÅ™edà a dovolit mu, aby se samo uklidnilo. Poté si s nÃm můžeme promluvit o tom, co jej trápilo. Je to mnohem lepšà pro dÃtÄ› i pro rodiÄe.